Online game helpt jongeren omgaan met moeilijke momenten

Online game helpt jongeren omgaan met moeilijke momenten

De noodkreet van jongeren die lijden onder de coronacrisis klinkt steeds luider. Om daar een antwoord op te bieden ontwikkelde gameWise vzw de online serious game Lockdown MindsTM. Het spel ondersteunt jongeren in het vinden van mentale stabiliteit en leidt hen naar de juiste hulpverlening. 

Motiverende games

Tijdens het spel worden jongeren geconfronteerd met verschillende psychologische thema’s zoals agressie, isolatie, angst, donkere gedachten en sexting. Al spelend leren ze hoe ze veerkrachtig kunnen omgaan met moeilijke momenten en vinden ze de weg naar online hulpverlening.  Voor jongeren die zelf weinig problemen ervaren is de game even nuttig, zij krijgen immers handvaten aangereikt om andere jongeren te steunen. Door moeilijke onderwerpen aan te brengen via een game wordt de drempel om te praten over dingen waar vaak nog een groot taboe op rust verlaagd. Met dit spel levert gameWise een bijdrage aan het online aanbod voor onderwijs en jeugdwerk op een manier die jongeren echt aanspreekt.

Het spel

Spelers kruipen in de rol van de nieuweling in een huis waar al 6 andere jongeren wonen, net op het moment dat er een nationale lockdown ingaat. Aan de hand van gesprekken en minigames leren ze hun huisgenoten beter kennen en ondersteunen ze hen bij kleine en minder kleine problemen. 

Hoe kun je spelen?

  1. Surf naar gamewise.io

  2. Klik op de PLAY-knop rechtsboven

  3. Maak een account aan en speel

Het spel werd ontwikkeld in cocreatie met jongeren, experten, jeugdwerkers en leerkrachten. Ook na de lancering blijven we aan dit spel werken om te kunnen inspelen op actuele en veranderende noden van jongeren. Daarom krijgen we graag zoveel mogelijk feedback, dit kan via het evaluatieformulier.

Lockdown Minds in de klas

Dit spel werd speciaal ontwikkeld voor onderwijs en jeugdwerk en is geschikt voor jongeren vanaf 14 jaar. Het spel leent zich uitstekend voor thuisonderwijs maar is ook in de klas inzetbaar is als conversatiestarter rond mentaal welzijn. Het enige wat uw leerlingen nodig hebben is een computer, tablet of smartphone en een internetverbinding. Alle informatie die nodig is om het spel in te zetten in de klas (zoals de nagestreefde VOETen), werd gebundeld op één handige webpagina.

Naar Gamewise

Artikels met gelijkaardige interesses