AI op school: succesvol STEM-project
KIKS is een door leraren ontworpen succesvol STEM-project rond artificiële intelligentie voor de derde graad secundair onderwijs. Leerlingen leren AI begrijpen, met mogelijkheden en beperkingen; ze leren hoe ze er een impact kunnen op hebben.
De relatie tussen huidmondjes (stomata) van planten en de klimaatverandering biedt een uniek kader om met diepe neurale netwerken aan de slag te gaan. De programmeertaal Python is bovendien zeer toegankelijk als tool om de fundamenten van neurale netwerken te bestuderen.
Een troef van het KIKS-project is de samenwerking tussen onderzoekers en leerkrachten. Het lesmateriaal van KIKS wordt immers ontwikkeld, parallel met de resultaten van een lopend wetenschappelijk onderzoek aan de UGent en de Plantentuin Meise.
We willen graag dat zoveel mogelijk leerkrachten en leerlingen kennismaken met KIKS en ermee aan de slag gaan in de klas. Je kan jouw interesse laten blijken via ons formulier.
KIKS won in juni 2020 de Koningin Paolaprijs voor Onderwijs.
Meer weten?