Boek: ICT in het Vlaamse basisonderwijs
Onderzoeken bewijzen het: Vlaanderen is nog altijd geen voorloper in ICT op school. Tot op vandaag zijn er scholen die nauwelijks hun computers gebruiken, terwijl onze klassen vol digital natives zitten. Leerlingen die thuis opgroeien in het digitale tijdperk, met pc’s, smartphones en tablets binnen handbereik. Vreemd, toch?
Maar laten we niet overdrijven: twintig jaar na het PC/KD-project, dat tot doel had om tegen 2002 de drie hoogste jaren van het lager onderwijs van minstens één pc per tien leerlingen te voorzien, is er veel veranderd. Digitale schoolborden deden hun intrede, net als tablets en Chromebooks. Je vindt talrijke voorbeelden van zeer innovatieve projecten, zelfs naar Europese maatstaven. Toch kan het altijd beter. Op vlak van ICT-integratie in de leerprocessen is er bijvoorbeeld nog een lange weg af te leggen.
In ICT in het Vlaamse basisonderwijs lees je alles over de context en het verloop van PC/KD. Enkele key stakeholders van toen en nu komen daarbij aan het woord. Hoe staat het met ICT-gebruik in het Vlaamse basisonderwijs twintig jaar na PC/KD? Die vraag staat centraal. Is de digitale (r)evolutie zichtbaar op school? Nog niet overal dus. Het ontbreken van een degelijk en doordacht ICT-beleidsplan dat leeft op school is vaak een teken aan de wand.
Dit boek is een oproep om de draad weer op te pikken, om opnieuw bewust te worden van de kansen die ICT biedt, ook binnen al die andere uitdagingen in het basisonderwijs. Tijd om even te gaan zitten, terug te blikken, te reflecteren, geïnspireerd te worden, energie op te doen en ervoor te zorgen dat we klaar zijn voor de volgende twintig jaar. Zet je ICT-bril op en ontdek de mogelijkheden!
Meer weten?